Hieronder de voorstellingen waarin ik heb gespeeld.
Door op de titel te klikken kun je lezen hoe ik dit beleefd heb.
Shows:
FORTE
www.ForteMusic.nl
FORTE – Muzikale aanduiding die staat voor ‘sterk’, of ‘krachtig’.
FORTE
Drie heren die staan voor uitermate sterke samenzang en een uitermate krachtige uitstraling.
FORTE
De drie vooral klassiek geschoolde heren hebben een lang verleden in Musical (in binnen- en buitenland), maar ook in Opera, Operette, Popmuziek en zelfs Nederlandstalig repertoire. Deze combinatie van interesses en talenten heeft geresulteerd in een zeer verrassend programma. Daarin horen we enerzijds origneel Italiaans en Engelstalig repertoire van o.a. Safina en Baocelli, maar ook ‘speciaal voor FORTE bewerkte – zeer verrassende drie-stemmige versies van Nederlandstalige klassiekers zoals ‘Il Villaggio’ (‘Het Dorp’).
FORTE
is een must voor een ieder die zich wil laten ‘inpakken’ door uitermate sterke stemmen die uitblinken in uitermate krachtige samenzang!
FORTE
bestaat uit Jeroen Phaff (o.a. ‘Tarzan’), Rolf van Rijsbergen (o.a. ‘Les Misérables’) en Rein Kolpa (o.a. ‘The Sound of Music’)
Friends in Concert
Pardoes De Tovernar Laat Het Sneeuwen
Sneeuw in de
Winter Efteling!
Daar dromen Roodkapje, Sneeuwwitje, de
Fakir, Karen en Repelsteeltje van.
Pardoes de Tovernar tovert voor iedereen
een dik pak sneeuw!
Dagelijkse slotshow in De Efteling om
19.30 uur
Locatie:
De Brink in De Efteling
Concept
& Regie:
De Efteling in samenwerking met Fable
Factory
Gasparone
Muziek: Carl Millöcker
Regie: Jos Dom
Muzikale leiding: Wil Broos
Operette Vereniging Maskerade in Roosendaal
Tijdens de tournee van "Sunset Boulevard" kreeg ik een email van dirigent Wil Broos met de vraag of ik beschikbaar was om op korte termijn in te vallen in de operette "Gasparone".
Waarom ik?
Omdat ik in 1993 dezelfde operette én ook dezelfde rol had gespeeld, onder dezelfde leiding (bestuur en dirigent).
Ik vind mezelf allesbehalve een klassiek zanger, maar ze zaten erg omhoog en ik vond het ook erg leuk om terug te keren naar de plek waar het voor mij allemaal begonnen was.
Dus ik zei met veel plezier 'ja' tegen het aanbod.
Jaren geleden (1987) ben ik als technicus begonnen bij deze vereniging (hoewel ze nu een afsplitsing zijn van de vereniging van toen):
de operette was "Der Vogelhändler", locatie was ook toen Schouwburg De Kring in Roosendaal.
De vrouwelijke hoofdrol (Die Kurfürstin) werd toen gespeeld door Rolande van der Paal.
Een opera zangeres uit Antwerpen. Zij was de eerste die mij daadwerkelijk kippevel bezorgde!
Tijdens een voorstelling heb ik gevraagd of ik met haar op de foto mocht.
(Ja, er mag gelachen worden....)
Nu, na al die jaren, speelde zij in "Gasparone" de rol van Carlotta en ik speelde haar verloofde Sindulfo.
En nog steeds bezorgt ze me kippevel.
Een cirkel is rond. En wat was het leuk!
De repetities vond ik een genot: fijne sfeer, fijne regisseur, een goede vriend als dirigent, veel 'oude' bekenden en hele leuke collega's.
Kortom: een kadootje!
N.B.: in 1993 speelde ik de rol van Sindulfo tegenover Louise Werner als Carlotta en Rudolf Ruivenkamp als Der Fremde.
Die tijd was ook een genot: hele fijne mensen! Met een leuke vriendschap als gevolg.
Zie ook "Gianni Schicchi" en zie dus ook
"Verona Meets Broadway: Opera Ontmoet Musical".
Zou het aan deze operette liggen misschien?
Van de website van Maskerade:
Gasparone speelt zich af op het eiland Sicilie, wat de regisseur de gelegenheid geeft tot flinke scheuten uit de fles met couleur locale. Daarmee biedt deze operette weer totaal nieuwe uitdagingen en mogelijkheden voor kleding en decors dan de afgelopen producties die zich voor een groot deel afspeelden in vooral Wenen.
In Gasparone zullen ondeugende smokkelaars ten tonele verschijnen en trekken stoeten carabinieri voorbij. De hoofd-intrige wordt de strijd om de hand van de gefortuneerde gravin Carlotta. Een strijd die gevoerd wordt tussen Graaf Erminio en Sindulfo, het schlemielig nakroost van de burgemeester. Kortom : genoeg ingrediënten om er weer een fraaie muziektheatervoorstelling van te gaan maken met bekende melodieën zoals Dunkelrote Rosen bring ich dir zum Gruss.
TiTa Toverfeest
Het is echt, het is heus, het is raar maar waar…
Zing en dans mee met TiTaTovenaar.
Ik speelde TiTa Tovenaar in Het Tita Toverfeest.
Een half uur durende show vol liedjes door Tika, Kwark,
Tita Tovenaar en de Grobbebollen.
De show werd dagelijks gespeeld tijdens het zomerseizoen van 2009.
Locatie:
Reizenrijk in De Efteling
Concept & Regie:
De Efteling in samenwerking met Fable Factory
Sunset Boulevard
Regie: Paul Eenens
Choreografie: Daan Wijnands & Stanley Burleson
Muzikale leiding: Robbert van Stein
Première: 10 oktober 2008 in Theater Carré, Amsterdam
Sunset Boulevard is een van de meest indrukwekkende musicals van Andrew Lloyd Webber. Volgens critici bevat deze musical die in 1993 in Londen in première ging ‘Andrew Lloyd Webber’s mooiste melodieën’ (New York Times). En heeft Sunset Boulevard een ‘zeer ingenieus en spitsvondig geconstrueerd script’ (Time magazine). Sunset Boulevard was een groot succes in onder meer Londen, New York en Los Angeles. De musical won o.a. 7 Tony Awards, waaronder die voor Beste Musical, 2 Outer Critics Circle Awards en in Los Angeles 9 Drama League Awards.
De musical Sunset Boulevard is gebaseerd op de gelijknamige film van Billy Wilder uit 1950. De film kreeg 13 Oscarnominaties en won 3 Oscars voor Beste Muziek, Beste Script en Beste Art Direction. Het verhaal speelt zich af in het Hollywood van de jaren ’50 waar het bruist en zindert van jong talent wat niets liever doet dan films maken. We zien de geschiedenis van Norma Desmond, een van de grootste Hollywoodsterren ten tijde van de ‘stomme’ film. Door de introductie van het geluid krijgt zij geen rollen meer, maar ze wacht al jaren wanhopig op haar grote comeback. Ze zet een jonge scriptschrijver, Joe Gillis aan het werk om samen met haar die ene grote film te schrijven. Ze wordt verliefd op hem en verwacht haar grote comeback te maken op het witte doek.
The Fantasticks
Klik hier voor repetitiefoto's
Klik hier voor het RTL Boulevard interview van collega's Arjan Ederveen & Johnny Kraaijkamp jr en Peter Tuinman & Karel de Rooij
The Fantasticks,
met een speelperiode van 42 jaar en 17.162 voorstellingen onmiskenbaar een van de meest succesvolle Broadway producties ooit, is binnenkort met een ijzersterke bezetting in Nederland te zien.
Deze legendarische musical werd al in 69 landen met groot succes opgevoerd en komt nu naar de Amsterdamse Westergasfabriek. Van 17 april tot en met 25 mei a.s. zal het Transformatorhuis daartoe worden omgetoverd tot een speciale theaterlocatie.
In deze Nederlandse versie van de Fantasticks schittert de unieke combinatie van Arjan Ederveen en Johnny Kraaijkamp jr. in de rollen van de twee vaders, die via manipulatie en een in scène gezette ontvoering hun zoon en dochter aan elkaar proberen te koppelen. Dit leidt tot hilarische taferelen vooral ook omdat ze menen dat, als je kinderen iets verbiedt, ze het juist wél doen. Het verhaal ontwikkelt zich vervolgens als een tijdloos liefdesverhaal over twee jonge mensen, die door vallen en opstaan de weg naar volwassenheid vinden. Romantiek, mysterie en humor zijn de ingrediënten voor deze variant op Romeo & Julia met een gelukkig einde. De muziek en de teksten van Smith & Jones ('Try to remember') behoren inmiddels tot het klassieke musicalrepertoire.
Onder regie van John Yost en in een nieuwe vertaling van Coot van Doesburgh zijn verder te zien:
Annelies Fleskens, Jérôme Reehuis, Jeroen Robben, Rolf van Rijsbergen en Frans Schraven.
Kostuums en decor zijn ontworpen door Glenn Hewitt en Thierry van Raay.
De Fantasticks is zes weken lang in Amsterdam te zien, van woensdag tot en met zaterdag om 20.30 en iedere zondag met een matinee om 15:30 uur. De première vindt plaats op 28 april 2008.
Kaarten zijn te bestellen via TopTicketLine ( 0900-3005000) en via http://www.fantasticks.nl
Gianni Schicchi
Gianni Schicchi
Muziek: G. Puccini
Libretto: hertaald naar het Nederlands door Fred Dannenburg
Regie: Max van Weegberg & Rob van de Meeberg
Ik werd benaderd door Stichting Dell 'Arte om een rol te spelen in de opera Gianni Schicchi van Puccini.
In eerste instantie heb ik heel erg getwijfeld of ik dit zou doen, omdat het al erg lang geleden was dat ik klassieke muziek gezongen had.
Plus dat een aantal castleden professionele opera zangers zouden zijn.
Ik ken mijn klassieke beperkingen heel goed, dus naast professionele opera zangers, maar ook naast goede amateur zangers valt mijn 'af en toe' klassieke stem in het niet.
Maar een uitgebreid gesprek met Max van Weegberg, de man die mij heeft leren zingen en die het ook zou gaan regisseren, plus het feit dat het in het Nederlands zou zijn, alsmede de kleinschaligheid van de productie, hebben me doen besluiten er toch voor te gaan.
Ik had er de tijd voor, ik kende een deel van de cast al en wist dat het in ieder geval erg gezellig zou zijn, plus dat ik het toch een enorme uitdaging vond om te doen.
En een uitdaging... dat was het!
Ik heb dagen en dagen gestudeerd, met hulp van Ruta, een repetitor die ik kende uit het orkest van Rembrandt - de musical. Zij heeft alles voor me ingespeeld om thuis te kunnen studeren en me een paar keer geholpen toen ik mijn partijen met haar heb doorgenomen.
Het is een erg moeilijke opera doordat het erg veel lastige inzetten zijn, heel veel tellen, dus niet lekker op de klanken wegdromen, maar altijd alert blijven.
Tegelijkertijd is het erg mooie muziek, dus de motivatie om het goed te doen was erg aanwezig.
We werkten een aantal weekenden achter elkaar. Daarna volgden de voorstellingen.
Drie keer in een Museum, tussen de schilderijen en drie keer in de kleine zaal van Schouwburg De Kring in Roosendaal.
Vooral in het museum was het erg bijzonder qua sfeer.
Dat vond het publiek ook, er werd heel enthousiast op gereageerd!
De vernieuwde vriendschap met opera zangers Louise Werner en Rudolf Ruivenkamp, die ik had leren kennen in 1993 als mijn tegenspelers in de operette Gasparone, heeft er voor gezorgd dat er een nieuw concert werd opgezet: Verona Meets Broadway, waarin we op speelse wijze de verschillen en overeenkomsten tussen beide theatervormen laten zien.
Kijk voor meer informatie hierover op www.veronameetsbroadway.nl.
Rembrandt de musical
Rembrandt de musical
Muziek: Jeroen Englebert & Dirk Brossé
Tekst: Anna de Graeff
Regie: Frank van Laecke
Choreografie: Danny Rosseel
400 jaar na zijn geboorte ging Rembrandt de musical in première in Theater Carré in Amsterdam.
Ik werd aangenomen als swing (on stage, dus ik speelde altijd mee in de show), maar al gauw bleek dat ik zoveel te doen kreeg dat mijn aandeel niet zomaar kon worden weg gelaten als ik iemand zou moeten vervangen, dus is er uiteindelijk nog iemand anders als swing aangenomen.
In de zomer voorafgaand aan de repetities werd ik gebeld door Stardust B.V. of ik mee wilde werken aan een demo opname van de musical. Want tot dan toe was er nog niets ingezongen en hadden de producenten alleen maar instrumentale versies gehoord.
Natuurlijk wilde ik dat!
Heerlijk om deel uit te maken van een nieuwe musical en er al in zo'n vroeg stadium bij betrokken te raken!
Eén van de dingen die ik mocht doen was het stukje van de dominee die het huwelijk van Rembrandt en Saskia inzegende.
Dat beviel de regisseur, componist en producent zo goed dat ik dat meteen in de show ook mocht doen.
Uiteindelijk bleek dat iedereen die aan de demo opname had meegewerkt daar behoorlijk wat credits mee had opgebouwd, want ons aandeel in de show was erg leuk!
De cast bestond alleen maar uit goede zangers.
Dat kregen we ook van iedereen te horen. Menig musical zou zich hierbij de vingers aflikken.
Plus dat het onderling ook heel erg leuk was.
En dat was maar goed ook want we hebben elkaar hard nodig gehad.
Jan Aarntzen had een prachtig decor ontworpen wat zo ongeveer alles kon, maar technisch had dat behoorlijk wat voeten in de aarde.. en dat kostte veel tijd.
Dus het werd een race tegen de klok.
De week voorafgaand aan de eerste try out stapten we om 9 uur 's ochtends in de bus die ons naar Hoorn bracht voor de repetities en 's avonds om 23 uur reden we weer terug.. en toen moesten we de eerste try out spelen.
Maar we hielden als cast elkaar op de been.
Jan had ook de kostuums ontworpen.
Ik heb altijd gezegd dat, met hem als kostuumontwerper, we verzekerd zouden zijn van een hete zomer. Zowel binnen, waar we die grote, warme (maar prachtige) kostuums aan hadden, als buiten.
Ik heb tot op de dag gelijk gekregen... vanaf het moment dat wij de kostuums fulltime aanmoesten, hadden we in Nederland een enorme hittegolf..
Dus er werden wat liters gezweten! ;-)
ik vond de show heerlijk om te doen, zangtechnisch echt een uitdaging, plus dat ik een hele mooie rol kreeg die ik mocht vervangen: Professor Tulp.
En aangezien Paul Vaes, die deze rol speelde, Rembrandt zou gaan vervangen, en daarvoor ook een speelgarantie had gekregen, had ik daarmee ook speelgarantie voor mijn keren als Professor Tulp.
Natuurlijk valt er veel te zeggen over een nieuwe show. Er zaten heus wel haken en ogen aan. Door de tijdsdruk is de show uiteindelijk 'bevroren'. We wisten allemaal heel goed wat er nog aan mankeerde, maar de reacties van het publiek waren grotendeels erg positief. Ze kregen een heel filmische voorstelling te zien. Met prachtige projecties van de schilderijen. Dat was een grote verrassing voor velen. En een prachtig zingende cast die het publiek erg onder de indruk kon brengen.
Het Festival van Salzburg
Het Festival van Salzburg
Concept & Regie: Jerry Rijstenbil
De Efteling, Kaatsheuvel.
Winter 2005/2006
Samen met Sabine Beens (afgewisseld door Marike Folles) speelde ik in de Winter Efteling een echtpaar dat helemaal wild was van The Sound Of Music.
Zij hadden het jaar ervoor het Festival van Salzburg gewonnen (in Salzburg) -met het lied Edelweiss- en nu werd dit festival in de Winter Efteling gehouden.
Onze taak om 4 kandidaten uit het publiek te halen die zouden strijden voor een reis naar Salzburg.
Na een eerste ronde met vragen over de film The Sound Of Music en geluiden van attracties uit de Efteling vielen er 2 kandidaten af.
Terwijl Gretel (Sabine) de kandidaten uitlegde wat de bedoeling was, deelde ik grote plastic bloemen (onze 'edelweiss') uit aan een aantal mensen in het publiek, die daarmee de jury werd voor de finale rondes.
Wie vond u het beste jodelen?
Wie doet het beste de do-re-mi dans?
(ik kon na die winter - we deden de show 5 keer per dag en op sommige dagen 8 keer- geen do-re-mi meer horen! ;-) )
Na die winter had ik er een maatje bij: Sabine en ik zijn goede vrienden geworden, samen bijvoorbeeld naar het concert van Liza Minnelli in Scheveningen gegaan en houden elkaar vooral qua werk in de gaten. Proberen alles van elkaar te zien.
Jodenkoeken en Mariakaakjes
Jodenkoeken en Mariakaakjes
Concept: Susan Kuijlenburg
Regie: Susan Kuijlenburg & José Pouwels
Susan Kuijlenburg van Toussaint Dinnershows in Den Haag belde me met de vraag of ik wilde meespelen in een nieuw te maken cabareteske dinnershow.
Natuurlijk wel!
Zij had een idee voor een verhaal en in overleg met ons werden de liedjes er in gebracht.
Veel ideeën voor liedjes aangeleverd, waarvan er ook veel in zijn gekomen.
Dat gold overigens voor alle vier de castleden.
Als wij speelden was Theater restaurant Toussaint een bejaardentehuis waarin alle gasten van het restaurant bejaarde bewoners van dit tehuis waren.
En zo werden de mensen ook aangesproken als ze binnenkwamen.
Onafhankelijk van hun eigen leeftijd deden we net of ze minstens 85 jaar oud waren.
Soms keken mensen in eerste instantie vreemd op, maar ze gingen er in principe altijd graag in mee.
Cabareteske teksten, dus ook gewaagd. Dat zorgde voor een enkele negatieve reactie.
Maar goed.. men was gewaarschuwd als ze de website van Toussaint hadden bekeken.
Overigens lag 98% in een deuk van het lachen en regende het na afloop complimenten over de show en onze zang.
We konden vooraf niet weten hoe leuk deze cast zou zijn.
Heel gezellig gehad met elkaar.
We hebben leuke 'extra' activiteiten in de show gehad, zoals op 14 februari de hele show in teken van Valentijnsdag zetten met meerstemmige romantische liedjes.
Of die keer dat de Bacardi fles (waar ik elke avond zorgvuldig vers water in deed) was gewisseld met een échte fles Bacardi... die slok vergeet ik nooit meer..
Mijn collega's ook niet, want die konden geen noot meer zingen.. ik stond met mijn rug naar de zaal, dus kon even bijkomen, maar door de slappe lach van de andere 3 had de hele zaal door dat ze me hadden beetgenomen.
Wat erg werd gewaardeerd :-)
En... een cd single opgenomen van een zelf gemaakt lied, die we na afloop van de show verkochten :-)
Daar hebben we nog wel even op zitten zweten, maar samen (hoewel Syd, onze pianist, het grootste aandeel daarin heeft gehad) hebben we toch een waanzinnige meedeiner geschreven ;-))
En Toen Waren Er Nog Maar...
En toen waren er nog maar...
Tekst: Agatha Christie
Nederlandse Vertaling: Hein van Beem
Regie: Mette Bouhuijs
Een Agatha Christie Thriller.
Ook bekend onder de titel ' Tien kleine negertjes'
Voor het eerst in een toneelstuk.
Maar dat duurde helaas niet lang.
Mijn rol was klein, ik kwam alleen in het begin voor.
De schipper die de gasten op het eiland kwam brengen.
Maar regisseuse Mette Bouhuijs vond dat het script het verhaal te traag op gang liet komen.. en besloot om er in te gaan snijden.
Na 2 try outs gespeeld te hebben werd het gedeelte waarin ik voorkwam eruit gehaald.
Heel jammer! Want ik vond het heel erg interessant om met acteurs te werken na jarenlang met (hoofdzakelijk) zangers en dansers gewerkt te hebben.
Maar het werd toch een interessante periode, want de vrouw van collega Hugo Haenen was hoogzwanger en er werd een constructie gemaakt waarin, indien nodig, één van de acteurs (die butler Tom Rogers speelde) naar zijn plaats doorschoof en ik de rol van butler zou overnemen.
Helemaal ingestudeerd en gerepeteerd, maar helaas niet gespeeld.
Toch, alles bij elkaar, erg leerzaam geweest!
Elisabeth das musical
Elisabeth das musical
Muziek: Sylvester Levay
Tekst: Michael Kunze
Regie: Eddy Habbema
In november 2002 ben ik begonnen met repetities voor de musical Elisabeth in Essen, Duitsland.
Na 8 maanden deze show in Scheveningen gespeeld te hebben als Vorst Schwarzenberg, werden het nu 8 maanden als Baron Kempen.
Wederom een hele leuke tijd.
Groot verschil was dat alles, maar dan ook alles, was gestaged door de chorograaf Dennis Callaghan in een bijzondere stijl.
En die stijl werd er 'met een zweep' ingeslagen.
Dance Captain Allison Hughes was niet flauw met ons, maar heeft daarmee wel bereikt dat we de show tot in de vingertoppen beheersten.
Ze was ook niet te flauw om je te complimenteren als we het wel goed deden ;-)
Essen was een stuk bruisender dan Duisburg, maar toch nog steeds duidelijk een stad in het Ruhrgebied, dus een arbeiders stad.
En daarmee was de kantine weer het hart van de samenleving die we daar hadden.
Veel gezellige momenten, leuke collega's, waaronder Maike Boerdam, Holly Hylton en Jesper Tydèn, met wie ik daar nog een Friends in Concert heb samengesteld.
Voulez Vous
Voulez Vous
Ik ben regelmatig invaller bij de ABBA Bootleg Act 'Voulez Vous'
Inzetbaar voor zowel Björn als Benny, dus beide ABBA heren.
Het is een optreden van een half uur, dat zich vooral kenmerkt doordat het vocaal erg goed gearrangeerd is, we klinken als een klok!
Plus dat het erg leuk repertoire is: succes verzekerd bij het publiek!
Titanic de musical
Muziek: Maury Yeston
Tekst: Peter Stone
Nederlandse Vertaling: Daniel Cohen
Regie: Eddie Habbema
Choreografie: Craig Revel Horwood
De musical Titanic ging in 1997 op
Broadway in premiere, op een steenworp
afstand van waar het stoomschip eigenlijk
had moeten aankomen.
Op 23 september 2001 was de Nederlandse première in Koninklijk Theater Carré in Amsterdam.
De Titanic zette op 10 april 1912 vanaf Southhampton, koers naar New York met aan boord 1301 passagiers en 941 bemanningsleden.
Het schip zou nooit aankomen.
Titanic is een musical over de kapitein, de eigenaar en de scheepsbouwer van de Titanic, en het is het verhaal van de stoker, die weet dat ze te snel varen, de marconist die andere schepen probeert te alarmeren, de man in het kraaiennest die de ijsberg te laat ziet en drie Ierse meisjes op weg naar Amerika en een beter leven.
Elisabeth de musical
Elisabeth
Muziek: Sylvester Levay
Tekst: Michael Kunze
Nederlandse Vertaling; Seth Gaaikema
Regie: Eddy Habbema
Première: 21 november 1999
in het Fortis Circustheater te Scheveningen
Elisabeth in het Circustheater in Scheveningen.
Na een vakantie en verhuizing werd ik gebeld door de resident director van de musical Elisabeth met de vraag of ik voor de show wilde auditeren, want hij had gehoord dat ik vrij was.
Dus een auditie gedaan en de rol van Vorst Schwarzenberg gekregen.
Daar kwam later een (nood)cover positie van Keizer Franz-Joseph bij.
Heerlijk show, fijne tijd gehad.
Weer met Marleen en Jeroen in een productie spelen was erg fijn
(Will & Grace kijken na de laatste show op zondag met stokbrood en wijn, samen een concert in elkaar zetten met Pia Douwes (zie Friends in Concert)).
The Phantom of the Opera
The Phantom of the Opera
Muziek: Andrew Lloyd Webber
Tekst: Charles Hart/ Richard Stilgoe
Nederlandse Vertaling: Seth Gaaikema
Première: Oktober 1999
in de Stadsschouwburg Te Antwerpen
Begin januari 2000 heb ik Duisburg, Duitsland verruild voor Antwerpen, België om te gaan spelen in The Phantom of the Opera.
Ineke van Klinken, een goede vriendin van me die de rol van Christine daar een paar keer per week speelde, liet me weten dat ze iemand zochten.
Wederom een swing positie.
Alle leuke ensemble rollen, waaronder Mr Reyer, de (licht hysterische) repetitor, werden me toebedeeld.
Het is een hele leuke tijd geweest, Antwerpen is natuurlijk een heel gezellige stad.
Vaak was het lekker naborrelen in de kroeg met de balletmeiden.
Want die dronken de mannen onder tafel!
Les Misérables
Les Misérables
Muziek: Claude Michel Schönberg
Tekst: Alain Boublil/ Herbert Kretzmer
Duitse vertaling: Heinz Rudolf Kunze
Regie: Ken Caswell
Duisburg 1998 - 1999
Er werd me een swing positie aangeboden in Les Misérables. (Een swing is iemand die alle mannen- of vrouwenrollen in een ensemble over moet kunnen nemen, dus je kent al snel 10 of meer rollen).
Ik wilde die show heel erg graag doen, maar als swing...? Toch geaccepteerd en nu heel erg blij dat ik dat gedaan heb.
Swing zijn heeft me erg flexibel gemaakt.
Het duitse avontuur was sowieso geweldig.
Ik sprak namelijk heel slecht duits.
Maar in Duisburg kun je geen eten kopen in het engels.. dus binnen een paar dagen sprak ik de taal!
En de cast was erg internationaal.
Ik had collega's uit o.a. Duitsland, Oostenrijk, België, Zwitserland, Hongarije, Groot Britannië, Denemarken, Frankrijk, Verenigde Staten en Canada.
Dus al die mensen met hun achtergronden bij elkaar maakten het geheel erg kleurrijk!
Duisburg was een eenvoudige arbeidersstad.. maar onze kantine was altijd een bruisend punt!
Joe de musical
Joe de musical
Muziek: Ad van Dijk
Tekst: Koen van Dijk
Regie: Jos Thie
Choreografie: John Yost
Première: 31 augustus 1997
in Koninklijk Theater Carré, Amsterdam
1997 - 1998
Ik speelde een piloot met de naam Einstein (altijd met zijn neus in de boeken).
Joe was een lastige produktie.
Ondanks dat het prachtig was van thema en muziek, is de show geen succes geworden.
Technisch werd het veel te groot, waardoor de emotie niet meer over kwam.
Maar nog steeds zing ik een aantal liederen uit de show in concerten, zoals 'Inspiratie' en 'ik leef voor jouw lach'.
Plus dat ik een paar hele goede vriendinnen heb overgehouden aan deze show.
De 'Carpool' komt nog steeds bij elkaar van tijd tot tijd :-)
Evita
Evita
Muziek: Andrew Lloyd Webber
Tekst: Tim Rice
Nederlandse Vertaling: Seth Gaaikema & Koen van Dijk
Regie: Ken Urmston (origineel: H. Prince)
Wereldpremière: 21 juni 1978 in Londen
Nederlandse Première: 10 oktober 1995
in het Chassé Theater in Breda
1995 - 1997.
Op tournee. Voor het eerst in mijn leven.
Ik genoot ervan!
We hadden een erg goede cast die goed met elkaar klikte en we hadden het erg leuk.
Met veel van hen ben ik nog steeds bevriend.
Ik speelde de broer van Evita, generaal, aristocraat, volk en balsemer. Het was de hele avond rennen.
Werken met Pia Douwes was geweldig.
En hoewel Evita Peron's maitresse elke avond de deur uitgooide, zochten die twee elkaar weer op als het doek gevallen was!
Peron en zijn maitresse (Jeroen en Marleen) zijn een jaar later in Wenen getrouwd. Heel romantisch!
Ken Urmston was onze regisseur. In het begin dachten wij dat hij niet veel humor had (afgezien van het feit dat hij elke dag een ander Evita t-shirt aanhad van de producties die hij had geregisseerd over de hele wereld, dat was altijd een verrassing...).
Maar zodra de try outs waren begonnen reisde hij met ons mee in de tourbus, en feestte mee!!
Toen de bus een keer pech kreeg op weg naar huis na de show, gingen wij allemaal in de berm kinderspelletjes staan doen, om de tijd te verdrijven.
Later bleek dat hij terug de bus in was gegaan om zijn ontroering daarover te verbergen.
Geen geklaag, maar samen er wat van maken. Hij had een goed team samengesteld!
Het waren twee hele leuke seizoenen!
Cyrano de musical
Cyrano de musical
Muziek: Ad van Dijk
Tekst: Koen van Dijk
Regie: Eddy Habbema
Wereldpremière: 17 sept. 1992 Stadsschouwburg Amsterdam
Première Koninklijk Theater Carré Amsterdam: 13 maart 1994
1994.
Mijn eerste professionele musical. Een droom die uit kwam.
Om te mogen debuteren in zo'n mooie show, in het prachtige Theater Carré, geweldig!!
Ik speelde een cadet, een kok in de keuken van Ragueneau en één van de aanvallers op Cyrano.
Voor de mannen begonnen de repetities met schermlessen (veel spierpijn.. en toen kenden we pas 30 seconden van de show), een week lang waarna de dames erbij kwamen. .
De muzikale repetities begonnen voor mij met de opmerking van de regisseur: "Jij zingt niet mee in de opening".
Oh, leuk.. fijn om zo mijn professionele zangcarrière te beginnen....
"nee, jij komt op toneel na het eerste refrein en zingt dan een solo (regel)" oh leuk.. fijn om zo mijn professionele zangcarrière te beginnen !!
Het was een hele warme zomer. We droegen leren kostuums, met hoeden, capes, pruiken.. terwijl buiten de mussen gebraden van het dak vielen....
Maar ik vond het geweldig om in deze show te spelen. Veel te doen voor het ensemble.
En.. ik heb mijn beste vriend leren kennen in deze show.
En die vriendschap alleen al is het waard geweest dat ik mijn baan in het onderwijs heb opgegeven om de sprong te wagen in de showbizz-wereld met alle onzekerheden.